editorial

Var du klar over, at man faktisk sidestiller træthed med spirituskørsel og stoffer i blodet, hvis der er et uheld forbundet med ens kørsel, når der går noget galt for ens om billist?

Det er selvfølgelig ikke noget, man kan blive dømt for i samme omfang, da man ikke kan måle træthed, og man kan jo ikke teste en person for træthed ude i trafikken, selvom det kan være beviseligt, at man ligger og blunder lidt, eller man ligefrem falder i søvn bag rattet, mens politiet har stoppet en.

Kan anklagemyndigheden analysere sig frem til, at man nok var træt grundet megen vågenhed og sen kørsel, så kan det dog blive en faktor, der spiller ind på, at man får en dom.

Årsagen til denne indledning er for at sige, at hvis man arbejder, såsom VVS’er, og man føler sig træt imens, så er det ofte udslagsgivende for, at man ender med at lave alt fra sjældne fejl til eklatante, store bommerter.

Faktisk vil man ofte kigge en på en opgave senere, når man ikke er træt, og undre sig over, at man kunne lave sådan en tydelig fejl. 

Hvad gik der dog galt?

Træthed var det, der skete.

Og træthed behøver ikke kun være om morgenen, når man lige mangler den første kaffe eller missede en times søvn om natten eller mere – især hvis man har børn – selvom den slags ikke er at kimse ad, og man skal have ens skønhedssøvn.

Fejlene kan også ske sidst på arbejdsdagen, for man har været presset, haft travlt og lige skal udfylde de sidste papirer eller påtager sig en sidste opgave inden fyraften og måske ender med at lave lidt overarbejde.

Tænk så endda tilbage til det indledende eksempel med, at du så måske også skal køre hjem.

Det er her, de store uheld også kan ske, så for din egen og andres skyld, så sørg for at undgå træthed, når du arbejder – også som VVS’er.