editorial

Lad os antage, at du er el installatør i Bornholm, hvor du måske er begyndt at ekspandere gevaldigt til både hele øen, men også til andre områder af landet med flere afdelinger og videre.

Så er det måske på tide med en marketingsafdeling, en PR-afdeling, lager, fjernlager og videre, og den slags kræver jo en masse ansatte.

Men man kan også være et mindre firma, hvor man selv er el-chef, har nogle uddannede ansatte under sig og måske en lærling, men hvem er så ellers det næste naturlige led at ansætte?

Om man så er ved at vækste, eller man bare er ved at have brug for hjælp, så vil de fleste pege på en sekretær, som den rette løsning.

Men er det nu også en god idé?

I denne artikel vil vi se på fordele og ulemper ved, at man ansætter en sekretær, men lad os bare afsløre og sige, at hvis du ansat den rette af slagsen, så er det som udgangspunkt en god investering.

For fordelen ved en god sekretær er, at vedkommende kan danne det forkromede overblik, når man som chef-elektriker skal holde øje med, at firmaet bliver holdt på ret køl.

En sekretær kan sørge for:

– Modtage ordrer.
– Svarer på opkald fra kunder og andre.
– Holde et regnskab (hvis man ikke har andre til dette).
– Have styr aftaler.
– Vide, hvem der er ude hvorhenne og til hvilke opgaver.
– … og meget mere!

Men den store ulempe kan så være, at man måske betaler en lønportion til vedkommende, som man ikke synes, man får udbytte af, men her afhænger det så igen af, at man får ansat den rette.

Man kan så også blive så afhængig af den sekretær, at når vedkommende så bliver syg, så sejler hele firmaet i den periode, fordi man er så vant til, at vedkommende er tovholder på mange ting.

Men som du kan se, er der langt flere fordele ved at have en sekretær end ikke.