editorial

Danmark er en cykelnation, og det er også kun godt på mange områder:

Vi får motion, vi kommer let omkring, det koster ikke så meget at anskaffe sig en cykel, hvis man ikke har så mange krav; landet her er bygget til, at det ikke kræver så meget at komme omkring på cykel, og der er sjældent længere mellem ting i de forskellige områder, end at man kan cykle til dem.

Og listen kunne sådan set godt blive ved med gode ting ved cykler.

Men der er desværre også negative ting forbundet herved, og det er ikke kun det med højresvingsulykker, og at cyklister generelt er bløde trafikanter.

Men vi kan godt starte der, for desværre hersker der en mentalitet blandt mange cyklister, at de ejer vejene, specielt fordi mange kommuner gør så meget for at fremme, at cyklister lettere kan komme omkring specielt i bymiljøet.

Som indirekte nævnt er dette kun en god ting, men det fører så også med sig, at mange cyklister bryder reglerne, og man ser sjældent den samme indsats mod at forfølge cyklister, der bryder loven, som man gør det med motoriserede trafikanter.

De bryder reglerne og føler sig derfor meget hævede over reglerne, samt at de forventer, at andre billister holder tilbage for dem, selvom det er dem, det går værst ud over, hvis der sker en ulykke – mens billisten oftest får bøden, men slipper med livet i behold.

Men andre årsager til, at vi skal inddæmme de cyklister, er, at de fylder meget ved parkeringsområder, så andre ikke kan komme til, og det medfører også, at mange cykler bliver stjålede.

Et forslag er flere cykelkældre, hvor folk kan komme under jorden med deres cykler, hvor der konstant er oplyst, så de både er sikrede, uvedkommende folk ikke kan komme ned, og de fylder ikke oppe i trafikken.