editorial

Som bekendt lyder udtrykket, at en kæde kun er så stærk som sit svageste led, og dette gælder i mange henseender, hvor vi i denne artikel vil fokusere på det med at have IT i et firma.

For det behøver faktisk ikke være et bestemt firma: det kan være et, der laver produkter B2B, sælger dem direkte, laver ydelser eller lignende, men størrelsen skal bare være dertil, at man har noget IT implementeret i større eller mindre omfang.

Faktisk skal det ikke engang være i form af, at man har en IT-afdeling tilknyttet, selvom eksemplet bestemt også gælder til dette, for IT drift i denne sammenhæng kan også handle om, at man har hyret et firma udefra til at hjælpe en.

Det kan være, de var ansat i en afgrænset periode til at klare de store IT-opgaver, der især knytter sig til opstart eller omstrukturering. 
Men det kan også være i den forbindelse, hvor man har betalt for at få andre til at klare de sager for en, hvor man så løbende betaler dem for support, hjælp og opdateringer.

Man skal jo kende ens begrænsninger, så hvis man ikke er skarp på IT, men har styr på ens produkt, så kan man lige så udlicitere den opgave til andre.

Men driften, den skal der være styr på uanset hvad.

For selvom du måske er ved at udvikle et nyt produkt, du gerne vil lancere med en stor kampagne, eller der er kommet en stor ordre ind via din webshop, eller en samarbejdspartner har åbnet op for et muligt samarbejde, eller du pludselig oplever et større besøg på din hjemmeside – så skal det hele spille sammen.

Selv hvis dit område i firmaet ikke direkte handler om IT, så oplever man ofte, at der ikke går længe, inden dette også bliver ramt, for alle tingene hænger sammen i et firma – specielt i denne moderne verden, hvor IT ofte er samlingspunktet.