editorial

Hvis du ejer en virksomhed, så bør du kende til det koncept med, at man afskriver ens inventar.

Det er faktisk en nødvendighed, hvis du både vil have en idé om, hvor mange værdier du fysisk har i dit firma mere reelt med et godt gæt, samt hvor meget du eventuelt kan forvente at skulle sælge det for, hvis du får brug for dette – medmindre du skal hen at smide noget inventar ud.

Lad os dog starte helt konkret med at forklare, hvad afskrivning egentlig er for noget, så alle kan være med.

Lad os sige, at du i din virksomhed har brug for en bestemt maskine, og den erhverver du herfra: https://universal-maskinfabrikken.dk/

Du betaler fuld pris for den uden moms, da virksomheder er fritaget for dette, mens de skal betale moms til Skat via deres almindelige virke i form af salg.

Den maskine kan du så af gode grunde ikke sælge videre til samme pris, medmindre du er virkelig heldig, og held er ikke den største faktor, man kalkulerer med som virksomhedsejer.

Selv hvis det er et fejlkøb af en maskine, så er den teknisk set “brugt”, når du har købt den, selvom du bare har den stående og aldrig har brugt den.

Er det – heldigvis – det korrekte køb, så agter du formentlig at bruge den maskine; du bruger den godt, du bruger den meget, og den bliver slidt.

Over tiden svinder værdien på den, men den er stadig en værdi i virksomheden, da den er købt via virksomheden.

Dette betyder, at hvis du for eksempel vil sælge den, så kan du løbende for eksempel over år afskrive lidt værdi i den, baseret på dens beløb i starten, og hvad man kan forvente at få for den, hvis man skal sælge den, så man ikke bliver overrasket over prisen.

Desuden viser maskinens afskrevne værdi også, hvad den er værd, hvis – Gud forbyde det – ens virksomhed skal dreje nøglen op, og man skal opgøre, hvor meget værdi der er i virksomheden i form af blandt andet inventar også, som kreditorerne kan få penge ud af.