editorial

De fleste mennesker forbinder et slagteri som enten et sted, hvor man slagter dyr og sender dem ud til de sælgende slagterier mellem kunder og slagter, eller måske er stedet en kombination af begge dele, da slagteri, som set, kan betyde begge dele.

Men nu om dage ser man også mange andre forretningstyper opstå, som man ikke har set før, specielt hvor man forsøger at kombinere det kulinariske med en oplevelse.

Det er selvfølgelig set mange steder før, hvis man tænker over det, i form af for eksempel en forlystelsespark med spisesteder.

Men i det her tilfælde tænker vi på nye tendenser, hvor man tager noget, man ikke tidligere har set brugt som spisested for eksempel.

Dette ser man især ske, fordi mange mennesker nu om dage er interesseret i at se, hvordan deres mad bliver tilberedt og lavet, efter de har udvalgt den på stedet.

Sådan nogle restauranter i specielt udlandet har kørt med dette koncept længe, men det er også ved at møve sig ind på det danske marked, og et nyere eksempel på dette kunne være et slagteri, som man kombinerer som spisested også.

Så kan man komme ind og sige, hvad man ønsker at spise, og så kan man selv udvælge kødet og se det blive omdannet til den ret, man glæder sig til at få, mens man sidder og venter på den – så ved man også nogenlunde, hvor langt kokken er kommet med ens ret.

Denne tendens er specielt opstået efter, at man skabte samtalekøkkenet, hvor man lavede maden sammen og ofte endda også spiser maden sammen i køkkenet.

I gamle dage skulle der være en skarp opdeling mellem køkkenet, hvor maden blev tilberedt og lavet, og hvor man endte med at indtage den.

Nu er den nysgerrighed rykket op i køkkenet, hvor man gerne vil se maden blive lavet, hvis man ikke selv evner eller overskuer at kunne gøre det selv.

På den her måde kan man for eksempel få en udsøgt oplevelse på et slagteri.