editorial

Pakkepost priser kan variere en hel del herhjemme, for der er kommet større konkurrence på området, hvor det tidligere var det danske postvæsen, der tog sig af mange private forsendelser og erhvervsforsendelser.

Men det semi-monopol blev brudt, som deres service i manges optik dalede, og priserne blev billigere hos private fragtfirmaer, der efterhånden havde etableret sig i Danmark med afdelinger her, eller hvor helt nye startede op.

Derfor valgte mange at udnytte udbuddet hos disse firmaer, fordi det gav en større mulighed for at kunne vælge og vrage, hvilket trods alt var at foretrække, nu man følte at kvaliteten var faldet hos det nationale postvæsen.

Og qua de mange leveringsfirmaer, der forsøgte og stadig forsøger at konkurrere med hinanden, så faldt priserne også her.

Men er pakkepriserne stadig fair?

Problemet bliver så desværre bare, at man sjældent kan være sikker på den ene prise fra den ene sæson til den næst.

For de her leveringsfirmaer holder jo også øje med hinanden for at se, hvordan de sætter deres priser og har deres service.

De forsøger at være konkurrence-dygtige, men de sætter jo ikke prisen for lavt, så de ikke kan få firmaet til at løbe rundt. Og hvorfor tilbyde en service, når de andre firmaer ikke gør det?

Nogle gange satser de så og tilbyder denne service, men så springer de andre firmaer bare til og gør det “bedre” eller anderledes og måske til en lavere pris.

Derfor holder disse firmaer ofte hinanden i skak og holder igen med at udbyde og tilbyde fordele, hvorfor kunderne ender med at blive de reelle gidsler her.

For pakkerne skal jo ud, så man er jo nødt til at vælge et af disse firmaer, men det kan komme til at koste en kassen.

Så kan man vælge et af de billigere, men deres service kan så være lav, og hvis man er et firma, så rammer dette tilbage til en, hvis kunderne føler sig utilfredse over måden, ens leverance kom frem.