editorial

Hvis du går og har drømme om at åbne dit eget firma, hvor du indkøber og sælger produkter videre, hvor du måske fabrikerer lidt videre på dem, eller du er mellemmanden – eller du måske endda helt laver alt fra bunden af råmaterialer, før kunderne skal have det – så er der nogle led, som du kommer til at skulle arbejde (tæt) sammen med.

Nogle af den slags er selvvalgte samarbejdspartnere og måske investorer, der har interesse i, hvordan dit firma kører, eller også er du en del af en franchise, så der bliver holdt øje med dig fra højere instans, hvordan du klarer tingene. Men så er der også økonomisk råderum at løbe på.

Nogle af disse led kan måske undværes, og nogle skal man kun bruge i nogle korte overgange, mens andre kan man ikke komme udenom.

Din forretning skal også sende pakker

Hvis du har ambitioner med din forretning, eller den måske bare vokser naturligt, så du er nødt til at ekspandere, så bliver det noget med at have en fast samarbejdspartner, der kan levere ens varer ud til kunderne, om det er B2B eller til private.

Det vil blive for meget, hvis man selv skal stå for at gøre den slags.

I gamle dage havde man nok et lokalt bud eller måske en ansat, der kørte varer ud til kunderne direkte for at holde den personlige forbindelse.

Senere blev det det nationale postvæsen, der tog sig af den slags, men deres service dalede, mens priserne steg.

Det vil mange erhvervsdrivende gerne holde nede, så de vil gerne finde et alternativ til at send erhvervspakker.

Mange sorterer derfor og vælger mellem de leveringsfirmaer, der findes derude, som har den bedste service og bedste pris.

Dog bliver det ofte uden omdeling og den personlige kontakt, men det må man så leve med.