Kære kloakmester, hvordan ser din kernekunde ud?
Som stadfæstet og fast kloakmester, så kan man godt se sig blind på, at man egentlig bare gerne vil udføre ens arbejde uden at tænke på noget så “moderne” som kundesegmenter, sociale medier og andet lir.
Problemet er bare, at selvom evnerne altid er det vigtigste for at kunne give de bedste resultater, som kunderne kan omtale i længden, så er det også vigtigt at følge med tiden og vide, hvor kunderne er, befinder sig, og endda også hvad de laver, føler for, hader, ser i TV og så videre.
Dette lyder måske som lidt for feminint arbejde, specielt hvis du arbejder som kloakmester, hvor du mener, at du har nogle gode faste kunder, som du snakker godt med og altid ved, kommer tilbage til dig, når der skal laves arbejde, som er god tid.
Den slags kundepleje er også altid vigtig, men hvis du vil føre din forretning ind i ikke bare de næste par år, men også årtier, så er man nødt til at tænke lidt ud i fremtiden og huske på, at hvis man ikke hopper på fremtidstoget, så bliver man overhalet.
Du behøver bestemt ikke selv lave den slags arbejde, da du kan få andre til det, og det behøver ikke være faste ansatte, men blot noget arbejde, som du udliciterer til et firma, der er god til at lave en kundeprofil.
En kundeprofil kan man faktisk se hos mange andre firmaer, og den slags skal man også lave som kloakmester.
Ved at danne sig en fornemmelse for, hvordan ens kunde lever, ser ud, opfører sig, elsker, hader og al den slags så vil man også finde ud af, hvor man skal gøre en indsats for at ramme og finde kunderne, når de nuværende kunder ikke eksisterer længere, eller man bare vil udvide ens kundegrundlag med det eksisterende.
Husk så på løbende at revurdere denne kundeprofil, så den altid er opdateret.